[Beernerds] Great success!

Arnd Marijnissen contact at sociallife.org
Mon Jun 20 09:35:23 CEST 2022

Goed.
Het kost wat werk, maar dan heb je ook wat.

tldr;
- d1 mini werktte niet
- Andere d1 mini, ander 'merk' doet het wel
- Ligt niet aan CH340 chip/driver
- DS18B20 sensor is NIET optioneel (in firmware)
- Dubbel-reset is voor config-mode
- Basis functies lijken te werken op de huidige PCB
- Ik heb een PCB voor Sikkepitje meegenomen

Woensdag had Einnor de net-vers-van-de-pers PCB'tjes meengenomen die er
uit China onze kant opgestuurd waren.

Met onderdelen die ik 'toevallig' ook bij me had konden we de boel
opbouwen en....
....tja.....daar stoktte het.

De D1 Mini die ik bij REICHELT (notabene) besteld heb , doet het niet
goed. Het heeft een CH340 chipset die wel herkent word maar niet goed
lijkt te communiceren, iig niet wanneer het op flashen aankomt.

Ik heb de ESP12 er later afgestookt en met een losse programmer
geprogrammeerd (zie plaatje).

De ESP12 werkt, maar terugzetten op de D1 mini levert zelfs een
volledig-niet-werkende D1Mini op.

Nogmaals eraf, testen met de programmer; het ligt NIET aan de ESp12f

Ik wist dat ik een tijdje geleden een zwik D1 minis gekocht heb en kon
ze zelf ook weer terugvinden.

2 ervan waren met een CH340 en een ESP12(e) module.
2 andere waren met een PL2104 en losse esp8266 chip.

Ik wilde eerst weten of de CH340 het probleem nou inderdaad was/is.

Goede nieuws: nee (of nee, niet noodzakelijkerwijs).
Ik kon 'm in 1 keer uploaden met 'pio run -t upload' (weer wat geleerd).

Wat al wel snel blijkt is dat de DS18B20 noodzakelijk is om verder te
komen in het boot-proces. Zonder dat ding blijft ie in een reboot loop
zitten.

IK heb helaas alleen DS18B20's die ingegoten zitten in een stalen
capsule met 1 meter kabel eraan. Een wat onhandige formfactor om hem in
een buis te krijgen... maar daarmee kon ik iig wel goed testen.

Het resultaat is dat de firmware correct lijkt te draaien.
Hij gaat in 'config mode' de eerste keer, maakt een access-point waar je
aan joint; je stelt je wifi in.. Hij reboot en.....tja... doet dan verde
r niet echt iets als je geen push-service ingesteld hebt.

Met een 'dubbele reset' krijg je hem weer in config-mode. Ik heb een
MQTT server opgezet op m'n home-assistant en heb daar 't ding aan laten
connecten. Dat kostte meer moeite aan de kant van HA dan aan de kant van
de iSpindel.

HA herkende dat er data binnenkwam via MQTT (optie in de setting op de
iSpindel om dat mee te sturen) en ik kreeg netjes temp, tilt,
batterij-spanning, wifi-strength en... jawel..'gravity' binnen.
Gravity dan wel weer in 'graden plato'... wat....naja.. Ik denk dat ik
daar een conversie-ding in HA voor ga maken, of evt custom firmware..

Ik heb een calibratie gedaan op tafel; nog geen polynoom calibratie mbt
tilt->plato.. dus dat komt nog.

Wat ik vanavond zal testen is of ik de dubbel-reset ook voor elkaar
krijg met de footprint van de reed-switch. (evt MET reedswitch).

Ik bestel zo gelijk even wat ds18b20's ergens.. Hopelijk wat kloons.
Wellicht knip ik vanavond de ingegoten versie uit z'n blikje zodat ik
het device kan gaan testen in de buis.

Conclusie mag iig zijn dat de PCB werkt voor:
- Connectie naar GYRO
- Connectie naar DS18B20

Nog niet getest:
- Correcte batterij-spanning-meting